DET ER en klar politisk vilje til å bygge ut jernbanen i IC-trianglet på Østlandet inklusive Vestfoldbanen. Da må vi være ærlige og forholde oss til andre grunner til å bygge jernbane enn å fronte klimagevinst som begrunnelsene de første tiårene.
I KVALITETSSIKRINGEN (KS1) av konseptvalgsutredningen (KVU) ble det uttalt at full jernbaneutbygging i hele IC triangelet neppe var klimavennlig og at klimaberegningene til jernbaneverket var for optimistiske. Dovregroup og Transportøkonomisk institutt påpekte at KVU benyttet en metode som hadde mange mangler, «som bortimot alle gjør at utslippene i byggeperioden blir undervurdert, og sparte utslipp blir overvurdert». I KVU-beregningene er det benyttet en komponentbasert tilnærming, hvor jernbaneinfrastruktur blir delt inn i tre komponenter: dagstrekninger, tunnel/kulvert og bru. Tilgrensende infrastruktur, som for eksempel stasjoner og støyskjermer, er ikke inkludert. Utslipp forbundet med energiforbruk til fremføring av tog, utslipp knyttet til produksjon og drift og vedlikehold av togmateriell er heller ikke inkludert.